Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Roel Jongen - WaarBenJij.nu Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Roel Jongen - WaarBenJij.nu

Darwin

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

15 Oktober 2014 | Australië, Darwin

Hoi allemaal,
Na een reis van ruim 24 uur ben ik maandagochtend aangekomen in Darwin, Australië. Om direct in het goede ritme te komen, heb ik me maandag gedwongen om meteen de stad in te gaan en niet te gaan slapen. Toen ik me uiteindelijk om 21 uur naar mijn hostelkamer begaf, was ik dusdanig moe dat ik met het licht aan en een deel van mijn kleding nog aan in slaap viel. Na een lange nacht was ik dinsdag weer helemaal fit.
Mijn eerste indrukken van Australië zijn erg positief. De Australiërs zijn heel vriendelijk en behulpzaam en er hangt een zeer relaxte sfeer. Dat wil echter niet zeggen dat er een Zuid-Europese mañana-cultuur heerst. De dingen gebeuren hier gewoon met minder stress dan bij ons. Verder bevalt het klimaat me ook prima. 's Avonds koelt het af tot onder de 30°C, maar overdag is het altijd tussen de 30 en 35°C. Eigenlijk net niet te warm. Ook als het te warm wordt, is er altijd verkoeling te vinden in het zwembad van mijn hostel, of in de lagune op ongeveer een kwartier lopen vanaf mijn hostel. Vanwege kwallen met een dodelijke steek, is het niet mogelijk om in de zee te zwemmen. Daarom is deze lagune aangelegd in een inham van de zee.
Mijn indruk van Darwin is ook positief. Hoewel de stad 125.000 inwoners heeft, voelt het heel dorps aan. Er is weinig hoogbouw en zelfs in het centrum van de stad rijdt relatief weinig verkeer en hangt een zeer gemoedelijke sfeer. Vanuit het centrum kun je in een paar minuten naar het strand lopen dat meestal vrijwel verlaten is. Ik ben erg benieuwd wat ik me bij Alice Springs moet voorstellen. Mijn taxichauffeur vertelde mij dat dat, op 'slechts' een dagje rijden afstand, de dichtstbijzijnde stad is vanaf hier. Wel voegde hij er meteen aan toe dat Alice Springs eigenlijk met goed fatsoen geen stad is te noemen als je het vergelijkt met Darwin.
Toch is Darwin niet saai te noemen. Het barst hier van de backpackers en daarmee van de uitgaansgelegenheden. Verder is het ook historisch gezien een interessante plek. Zo is Darwin de enige Australische plaats die tijdens de Tweede Wereldoorlog gebombardeerd is door de Japanners. Om de stad draaiend te houden werden er grote ondergrondse olietanks aangelegd die niet te bombarderen waren. In twee van dergelijke tanks bevindt zich vandaag de dag een museum met een uitgebreide fototentoonstelling over de Australische deelname aan de oorlog. Daarnaast zijn in de stad nog talloze monumenten en bunkers te vinden die herinneren aan deze tijd. Verder wonen er in Darwin vrij veel Aboriginals. Over hun cultuur en geschiedenis valt veel te leren in bijvoorbeeld het kunstmuseum van Darwin.
Dit gezegd hebbend, ben ik wel blij dat morgen alweer mijn laatste dag in Darwin is aangebroken. Ik denk dat ik inmiddels het meeste van de stad wel gezien heb. Vrijdag zal ik vertrekken voor een tiendaagse tour door de Australische Outback, met als eindbestemming Alice Springs. Ik zal me na die tour wel weer melden. Waarschijnlijk ben ik tegen die tijd uitgegroeid tot een lokale beroemdheid. Toen ik vandaag een fietstocht maakte langs de kust ten noordwesten van de stad, werd ik aangesproken door een fotograaf van NT News, de krant van Northern Territory (de deelstaat waarin ik mij nu bevind). Hij vertelde me dat hij met een collega bezig was aan een artikel over spionage en vroeg me of ik wilde figureren in de foto die bij dat artikel geplaatst zal worden. Hierop kreeg ik een spionnen-kostuum aangemeten en moest ik me verschuilen achter een krant terwijl er enkele tientallen foto's van me werden genomen. Het artikel verschijnt als het goed is morgen in de krant. Ik ben erg benieuwd wat ik me erbij moet voorstellen!

  • 15 Oktober 2014 - 17:47

    Marianne:

    Heerlijk om je verhaal te lezen, jij vermaakt je wel! Hilarisch, je spionnenverhaal. Probeer je een krant te pakken te krijgen (of twee)? Misschien kun je 'm ergens inscannen? Zeer benieuwd naar het krantenartikel! En dan nu richting outback: goede reis en vergeet je vliegennetje niet, je zult het nodig hebben, vrees ik! xxx Mam

  • 15 Oktober 2014 - 22:16

    Brigitte :

    Ha Roel, leerzame geschiedenisles, waarvoor dank! En prima geillustreerd met fraaie foto's uit een minder fraaie periode helaas! Ik heb werkelijk nooit geweten, dat ook Australie betrokken was bij de Tweede Wereldoorlog. Er is weinig over bekend.
    Vergeet je niet te relaxen (omdat je direct na aankomst al de geschiedenis in duikt)!
    En wat een geweldige temperaturen! Ik benijd je, in je T-shirt op 'n bike!
    Have fun, dude! And be careful for jellyfish and guys who looks like spies! :-))
    Gr, Brigitte

  • 15 Oktober 2014 - 22:40

    Nelleke En Nico:

    Roel wij genieten van het lezen van je avontuur.Veel groetjes van ons.
    Groetjes!!!!!

  • 16 Oktober 2014 - 08:36

    Nelly &Tilla :

    Nu al een heerlijk reisverslag. We blijven je volgen. Geniet van alles wat je meemaakt, veel gr van ons

  • 16 Oktober 2014 - 14:29

    Roel:

    Hoi Nick,
    Wat grappig, dat is inderdaad het artikel! Hij stond vandaag op de voorpagina van de krant.

  • 16 Oktober 2014 - 19:28

    Hans En Carmen:

    Ha Roel,

    Wat heb je jouw verhaal mooi geschreven. En ongelooflijk, ben je aan de andere kant van de wereld, wordt je gevraagd om een spion te spelen!
    Heel veel plezier met de tour. Geniet ervan.
    Liefs,
    Hans en Carmen

  • 16 Oktober 2014 - 21:16

    Jürgen & Carl:

    Hi Mate,
    Bedankt voor het leerzaam en leuk verslag van je eerste dagen in Down Under...wij wisten niet eens dat de Aussies ook bij WO2 betrokken waren. Dus blijf ons lekker op de hoogte houden van al je avonturen, dan kunnen wij er beslist ook wat van opsteken.
    En alvast heel veel plezier in the Outback : liefs van ons 2

  • 17 Oktober 2014 - 13:26

    Riet:

    Hi spion Roel. Leuk verslag.Goede reis in de Outback. Lekker warm, heet. Hier schijnt vandaag de zon, temp. 15 Gr. Kijk uit naar Jouw verhaal.

  • 18 Oktober 2014 - 00:09

    Raymond:

    Hoi Roel,

    Leuk om te lezen! Tijdens onze borrels wordt je naam vaak genoemd en we denken veel aan je. Veel plezier in de outback!

    Raymond

  • 24 Oktober 2014 - 19:13

    Wil:

    Ha die Roel,

    Ik heb me aangemeld om ook je leuke verhalen te kunnen lezen. We zijn dit weekend in Noordwijk dus ik heb de 1e 2 verhalen al gelezen. Ben heel benieuwd naar de volgende. Ik wens je een super fijne reis, pas goed op jezelf maar geniet met volle teugen.

    Dikke knuffel en -xxx- van Wil
    (en natuurlijk van Ron en Sanne)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roel

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 10526

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2014 - 15 Maart 2015

Backpacken

Landen bezocht: